|

حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

خبر مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی | جزییات تازه از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

ئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در مورد دستمزد کارگران و بازنشستگان و سقوط معیشتِ آن‌ها گفت: نرخ رشد حداقل دستمزد طی ۳۴ سال ۳ درصد بیش از نرخ رشد تورم بوده است. ۳ درصد رقم ناچیزی است و مهم‌تر اینکه این ۳ درصد سبب نشده سبد معیشتِ خانوار تامین شود. در واقع بند ب ماده ۴۱ قانون کار که تأکید دارد حقوق باید بتواند نیازهای یک خانواده ۳.۳ نفری را تامین کند، محقق نشده است.

خبر مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی | جزییات تازه از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
کد مطلب : 42095

خبر مهمی درباره حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منتشر شده است.

وی گفت: در دوران جنگ با توجه به شرایط حاکم بر کشور، ثبات درآمدها و افزایش قیمت‌ها همزمان بوده است. این سبب فاصله بین حداقل دستمزد و حداقل معاش شده است. هیچ گاه فاصله‌ی ایجادشده در طی دوران جنگ جبران نشده است. نیاز به تصمیم انقلابی است که این عقب ماندگی دستمزد را جبران کنیم. 

وی ادامه داد: مچ اندازی تورم و دستمزد در یک دهه اخیر، بیشتر به نفع تورم بوده و هر چقدر شوک‌های تورمی سنگین‌تر شدند، ضربه محکم‌تری به دستمزدها خورده است. اگر نگاهی به میزان افزایش حقوق بر اساس نرخ تورم داشته باشیم، باید بگوییم که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ قیمت کالا و خدمات از ۱۰۰ واحد به ۱۵۶۷ واحد رسیده است. هزینه‌ها تا ۱۵۶۷ واحد افزایش یافته است و این یعنی سفره حقوق‌بگیران و بازنشستگان حدود ۳۰۲ درصد کوچک‌تر شده است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: هزینه خوراکی یک خانوار ۴نفره در تیر ماه ۱۴۰۲برای ۱۸ قلم کالای اساسی حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌باشد. فی الواقع افرادی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند فقط قادر به تأمین هزینه‌های خوراک خود و خانواده‌هایشان هستند، پس مسلماً در این خانواده تأمین پوشاک مناسب، آموزش، ورزش، رفاه و… جایی نخواهد داشت.  وقتی دائم روی این موضوع تمرکز می‌کنیم که افزایش دستمزد باعث افزایش نرخ تورم می‌شود، نتیجه‌اش کوچک شدن سفره‌ی شاغلان و بازنشستگان است. 

صادقی بیان کرد: برای بهبودِ وضعیت معیشتِ نیروی کار در ایران باید تصمیمی انقلابی گرفت. دستمزد ۲۷درصدی سال ۱۴۰۲ پایین‌تر از نرخ تورم است. به ویژه با توجه به نرخ تورم مسکن و هزینه‌هایی که برای پر کردن سبد معیشت خانوار صرف می‌شود. بر اساس آمارها، خط فقر حداقلی در تهران ۳۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها حداقل ۲۳ میلیون تومان گزارش شده است.  این در حالی است که حداقل حقوق در ایران حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که به ۱۵۰ دلار هم نمی‌رسد و حداقل حقوق در ترکیه ماهیانه ۳۰ میلیون تومان است.  میزان دستمزد در ایران نسبت به جهان در سطح پایینی قرار دارد و اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم بین ۱۸۰ کشور رتبه‌ای بهتر از ۱۵۰ نداریم. اتفاقی که در ترکیه افتاد در اینجا باید بیفتد و باید این خلا را پُر کرد. 

صادقی گفت: مهمترین گروه‌هایی که می‌توانند در حوزه نظام حقوق و دستمزد نظر و راهکار ارائه دهند، نمایندگان گروه‌های کارگری در ترکیب شورایعالی کار هستند. نمایندگان کارگری باید در هر شرایطی قدرت دفاع از کارگران را داشته باشند. همچنین خود دولت نیز باید به همکاری با تشکل‌های کارگری اعتقاد داشته باشد که متاسفانه این اعتقاد وجود ندارد. باید روی شاخص هزینه‌ی زندگی تمرکز کنیم و بر قدرت خرید کارگران تاکید داشته باشیم. سفره حقوق بگیران و بازنشستگان به طور دائم در حال کوچک شدن است. 

وی تاکید کرد: عدم تناسب حقوق و دستمزدها با تورم، سناریویی قطع نشدنی است که هر سال تکرار می‌شود، اما افزایش فشار ناشی از این‌ عدم تطابق به نتایج و تبعاتی منتهی شده است، که مهاجرت نیروهای کار ماهر، عدم به کارگیری متخصصان در رشته‌های خود، نارضایتی اجتماعی و… از جمله آن‌ها به شمار می‌آید. دولت می‌تواند با اولویت قرار دادن نظرات نمایندگان کارگری در شورایعالی کار پیرامون دستمزد سال ۱۴۰۳، با واقعی کردنِ دستمزدها، نارضایتی جامعه کارگری را کاهش دهد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان به حضور در پای صندوق‌های رأی اشاره کرد و گفت: به حضور نمایندگانی در مجلس نیاز داریم که بتوانند از حقوق کارگران و بازنشستگان دفاع کنند. اگر می‌خواهیم از وضعیتی که اکنون درگیرش هستیم رها شویم، باید پای صندوق‌های رأی برویم و به نمایندگان خود رأی بدهیم.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین